چند روز اخیر که صحبت‌هایی درباره دستگیری غلامرضا منصوری قاضی فراری توسط اینترپل مطرح شده، دوباره نام این سازمان مورد توجه قرار گرفته است. برخی سوال می‌کنند چطور می‌شود غلامرضا منصوری در کمتر از پنج روز دستگیر می‌شود ولی سال‌ها از فرار محمود خاوری مدیرعامل اختلاسگر بانک ملی می‌گذرد و خبری از دستگیری او نیست.

خاوري

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از روزنامه خراسان، ساز و کار بازگرداندن یک متهم از طریق پلیس بین الملل چگونه است و این اتفاق چرا درباره خاوری رخ نداد؟ 

  • اینترپل چیست و چه می کند؟

خیلی خلاصه برای این که بدانید اینترپل چیست باید بگوییم: اینترپل بزرگ ترین تشکیلات پلیس در جهان است که وظیفه هماهنگی فعالیت های پلیس کشورهای عضو، از جمله در زمینه افراد ناپدید شده و تحت پیگرد را بر عهده دارد. این سازمان که ۱۹۲ کشور عضو آن هستند، وظیفه خود را «تسهیل کار پلیس در سراسر جهان به منظور ایجاد دنیایی امن تر» بیان کرده است. در شرح وب سایت این سازمان آمده است: «هدف ما تسهیل همکاری های بین‌المللی پلیس کشورها حتی در صورت نبود پیوند دیپلماتیک بین آن هاست.» بنابر گزارشی که در سایت های مختلف آمده، اینترپل سرمایه‌ای بیش از ۵۹ میلیون دلار آمریکا دارد که از طریق کمک های کشورهای عضو تهیه شده است. تمرکز اصلی اینترپل بر امنیت عمومی، تروریسم، جنایات سازمان یافته، جنایات جنگی، پولشویی، جرایم رایانه ای، جرایم مالکیت معنوی، قاچاق اسلحه و مواد مخدر است.

  • چگونه یک متهم از طریق اینترپل دستگیر می شود؟

اینترپل خود صلاحیت دستگیری یا زندانی کردن کسی را ندارد و برای چنین فعالیت‌هایی باید از طریق پلیس محلی کشورها اقدام کند. مجرمان پس از صدور احکام قضایی توسط دادگاه های کشورشان، به پلیس بین الملل معرفی می شوند و اینترپل در اولین مرحله برای این مجرمان «اعلان قرمز» صادر می کند تا آن ها را برای تحمل مجازات به کشورشان برگرداند. بعد از این که اعلان قرمز ثبت شد پلیس کشورهای عضو در صورتی که آن فرد در کشورشان حضور داشته باشد، او را دستگیر و دستگاه قضایی آن کشور مسئله را بررسی  می کند و اگر در باره مجرم بودن وی به نتیجه رسیدند، درباره استرداد او تصمیم می گیرند و این گونه نیست که همه مجرمان بعد از دستگیری در کشور های دیگر به کشور شان بازگردند. ایران با ۱۶ کشور قرارداد استرداد مجرمان را امضا کرده است اما در صورتی که قرارداد استرداد بین کشورها وجود نداشته باشد، کشورها می توانند بر اساس تعاملات سیاسی و تبادل مجرمان این اتفاق را رقم بزنند و هر چه تعاملات سیاسی و اقتصادی کشورها بیشتر باشد، به نتیجه رسیدن این اتفاق هم محتمل تر خواهد بود.

  • اعلان قرمز چیست؟

اعلان ها همان بخشنامه‌های بین‌المللی هستند که توسط دفاتر ملی مرکزی در کشورهای مختلف تهیه و به دبیرخانه مرکزی فرستاده می‌شوند. دبیرخانه مرکزی این مستندات را برای تمامی کشورهای عضو می‌فرستد. این اعلان ها شامل اطلاعات جامعی درباره تبهکاران و مجرمان بین‌المللی با ذکر مشخصات هویتی، شگردهای کار، عکس و آثار انگشتان است و به کشورهای عضو کمک می‌کند ورود و خروج این مجرمان را کنترل کنند اما این اعلان ها بسته به حساسیت محتوایی و موضوع، به چند دسته تقسیم می‌شوند.

اعلان آبی: این استعلام زمانی صادر می‌شود که فردی تحت نظر پلیس یک کشور باشد و آن کشور بخواهد اطلاعات بیشتری درباره او به دست آورد.

اعلان سبز: این اعلان برای هشدار به کشورهای عضو است تا از وضعیت مجرمی که محکومیت خود را گذرانده اما ممکن است بازهم مرتکب جرم شود، مطلع شوند.

اعلان زرد: اعلان زرد برای افرادی صادر می‌شود که از محل معمولی خود گم شده اند و هیچ‌گونه اثری از آن ها نیست.

اعلان مشکی: وقتی پلیس کشوری اجسادی را پیدا می کند که از مردم کشور خودشان نیست، نام آن ها را با این اعلان ثبت می کند.

اعلان قرمز: اعلانی برای افراد تحت پیگرد. در ابتدا هر کشور مدارکی را از یک مجرم احصا و به مجموعه اینترپل ارسال می‌کند، در سازمان اینترپل بررسی‌های سختی انجام و در صورت تأیید، اعلان قرمز صادر می‌شود، مفهوم اعلان قرمز این است که تمام کشورهای عضو اینترپل، متهم مذکور را در کشور خود شناسایی و بازداشت کنند و موضوع را به کشور درخواست‌کننده اطلاع دهند. از نظر کشورهایی که اعلان قرمز را به موجب نظام قضایی‌شان به رسمیت شناخته‌اند، اعلان قرمز به منزله درخواست دستگیری موقت است.

  •  چرا خاوری توسط اینترپل دستگیر نشد؟

خبر فرار خاوری به کانادا، مهر۹۰ رسانه‌ای شد. نه‌تنها رسانه‌های داخلی که رسانه‌های آمریکایی و کانادایی هم به این فرار واکنش نشان دادند. جامعه ایرانی‌های مقیم کانادا نیز همان موقع در نامه‌ای به رؤسای کشور از حضور خاوری در خاک کانادا گلایه کرده بودند. آن‌ها در این نامه نام خاوری را بارها با فساد ۳۰۰۰‌میلیاردتومانی صورت‌گرفته در ایران مرتبط دانسته‌اند. اما حتی با وجود ثبت اعلان قرمز برای این متهم فراری، همچنان خاوری که از سال ها پیش در کانادا خانه خریده و تابعیت آن را کسب کرده بود در این کشور زندگی می کند و هر از چندی فیلم هایی هم از رفت و آمد او در کانادا منتشر می شود.

خیلی سریع و البته اجمالی دلایلی را که خاوری و دیگر متهمان فراری به کانادا توسط اینترپل دستگیر نمی شوند، در گفت و گویی که لیلا میربد، دکترای حقوق بین الملل سال گذشته با اقتصاد آنلاین داشته است، مرور می کنیم. اول این که دولت ها تبعه خود را مسترد نمی‌کنند، اگرچه دو تابعیتی باشد. دوم وقتی بیم این می رود مجازاتی که در انتظار متهم است، سالب حق حیات باشد. چند مورد دیگر  هم هست مانند این که مجازاتی که ممکن است برای مفسدان اقتصادی اعمال شود که معمولاً مجازات‌های شدید است، دولت مقابل نپسندد که فرد به آن متهم شود، این‌ها موانع استرداد است که متاسفانه وجود دارد یعنی دولت خود را مکلف نمی‌داند این فرد را برگرداند کما این که تیره و تار بودن روابط سیاسی دولت های ایران و کانادا هم این قضیه را تشدید می‌کند به اضافه این که ما با دولت کانادا معاهده و قرارداد استرداد مجرمان هم نداریم.

محمودرضا خاوری اختلاسگر ۳ هزار میلیارد تومانی بانک ملی
  •  رد پای اینترپل در پرونده های قضایی

اینترپل در پرونده‌های زیادی وارد شده اما از  مهم‌ترین ماجراهایی که اینترپل وارد آن ها شده، یکی بازداشت تروریست بین‌المللی کارلوس رامیرز سانچز، معروف به «کارلوس شغال»، متهم به چندین فقره قتل در اروپای غربی در دهه‌های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ میلادی و دیگری دستگیری دارنل گارسیا، مأمور پیشین اداره مبارزه با مواد مخدر آمریکا بود که ضمن دزدیدن صدها کیلوگرم کوکائین و هروئین، پول حاصل از فروش آن ها را غیرقانونی و از طریق پولشویی به حساب‌های بانکی در سوئیس منتقل کرده بود.

اما برخی از متهمان ایرانی هم که به کشورهای دیگر متواری شده بودند توسط اینترپل دستگیر و به مقامات قضایی کشورمان تحویل داده شده اند که می توان به علیرضا حیدرآبادی‌پور مدیرعامل پیشین بانک سرمایه که به اسپانیا فرار کرده بود و همچنین دستگیری الکس یا همان شهروز سخنوری که سرکرده شبکه قاچاق دختران ایرانی به دبی و مالزی بود و اردیبهشت امسال در مالزی دستگیر و به تهران منتقل شد، اشاره کرد.

بیشتر بخوانید:

کد خبر 521769

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 49
  • نظرات در صف انتشار: 8
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی UA ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
    79 1
    اصلا کار نباید به اینجا ها برسد که فکر کنیم اینترپل میتواند یا نمی تواند ... پول مملکت که حیف میل شده و این دزد در عکس بظاهر مومن و انقلابی برای خودش در کانادا زندگی اشرافی درست کرده . برگشت این پول به بانک مرکزی دیگر محال هست . فقط یک سوال : چرا یک نفر میتواند چنین اختیاراتی داشته باشد ؟
    • ا IR ۰۲:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۸
      21 0
      چون اون یه نفر، یه نفر نیست!!
  • IR ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
    88 3
    کانادا بهشت مفسدان اقتصادی ...کی این بهشت تبدیل به جهنم برای آنان خواهد شد ؟!...
  • IR ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
    82 12
    اقای خاوری کار چاق کن هزار فامیل نظام در کانادا است
  • IR ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
    107 7
    محمود خاوری. و مرجان شیخ الاسلامی و تمام کسانی. که. پول بیت المال را دزدیده. و به یغما. برده اند را. برگردانید. و به چوبه دار بیاویزید .که اگر. در این. امر. کوتاهی. کنید. خود شما نیز مجرمید و باید. جوابگوی خدا و. ۸۰.میلیون. جمعیت ایران در سرای. آخرت. باشید.
    • GB ۰۶:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۷
      47 1
      امکان بر گرداندن آنان بسیار اندک است.
  • US ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
    63 20
    اینکه کاری داره ؟ یک هواپیمای ضد رادار بهم بدید. جایزه پانصد میلیاردتومان هم نصفش نقد بدید . خودم می رم کت بسته میارمش هرکه مانع شد می کشم پول خونش هم می دم. بیشتر از 10 تا 15 نفر که نزدیک نمیشن. میشن؟ تازه پلیس اونجا بخاطر این عوضی نمیاد خودشو به کشتن بده.. خاوری را که بیاریم.اموالشون هم مصادره میشه یا اموالشو با سود اون پول می فرستن
    • جرجیس IR ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۷
      29 3
      مثل اینکه جنابعالی فیلم اکشن زیاد نگاه می کنید احتمالا درسنین کودکی یا نوجوانی هم هستید زیرا قوه ی تخیل قوی از مقتضیات این سنین است
    • David IR ۲۳:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۷
      24 0
      فیلم اکشن زیاد نگاه نکن
  • US ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
    62 2
    خوب کانادا اگر خیلی دوست داره می تونه خاوری رو نگه داره، ولی سه هزار میلیارد سال ۹۰ که لابد معادل سیصد هزار میلیارد سال ۹۹ هست رو که باید بلوکه کنه و به ایران پس بده وگرنه خودش هم که این پول تو کشورش در گردشه شریک دزده. از طریق دادگاه های بین المللی نمیشه پیگیری کرد؟
    • IR ۰۱:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۷
      8 3
      بابا زرنگ
    • IR ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۷
      19 0
      مشکل اینجاست که کاندا عوضی خاوری دوست نداره بلکه پولش رو دوست داره !
  • IR ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
    65 3
    چرا فقط به ظاهر سازی برخی اینقدر اعتماد میشود و یک دو تابعیتی رئیس بانک مرکزی میشود ؟!...آیا هنوز هم رؤسای دو تابعیتی داریم !!؟...چرا علاج واقعه قبل از وقوع نمیشود ؟!
  • IR ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
    54 3
    علت رشد نکردن اقتصاد ما وجود و تزریق پول کثیف و آلوده و دارای شبهه در اقتصاد و بانکها بعنوان پمپاژ کننده این پولها به شریانها و تمامی رگ ها و مویرگ‌های اقتصادی جامعه است تزریق این پولها بعنوان خون کثیف و بیماری زا اقتصاد ایران را تباه میکند بروید تحقیق کنید که در ژاپن چگونه جلوی ورود پولهای کثیف به اقتصاد ژاپن از طریق نرم افزارهای پیچیده الکترونیکی و و ضع قوانین سخت و اجرای دقیق آن گرفته میشود ...و چگونه اجازه دادن ربا به بانکها داده نمیشود زیرا میدانند که ربا بعنوان منشأ پول کثیف اقتصاد ژاپن را نابود میکند .
  • IR ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
    37 3
    آیا خاوری همانطوری که در ایران با چفیه در صف اول جماعت بود در کانادا نماز هم میخواند ؟!!
  • IR ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
    73 5
    قبل ازانتصاب مدیران و زمان تصدیشان باید وضعیت دوتابعیت بودن آنها بررسی شود
  • IR ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
    57 0
    خب اگر به خاطر جان خاوری او را تحویل نمیدهند لااقل اموال دزدی را پس بدهند.
  • IR ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
    39 2
    اینها اگر می خواستند برگردند که اصلا نمی رفتند
  • IR ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
    32 16
    بنده خدا حق خودش از سفره انقلاب برداشته و رفته . به همین راحتی .
  • مریم RO ۱۹:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
    35 2
    چطور این دزد کلاهبردار ونگرفتن وگذاشتن در بره
  • مریم RO ۱۹:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
    30 2
    پس نمیدن‌چون پولش اونجا براشون ارز اوری داره
  • مریم RO ۱۹:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
    25 1
    اونارو که هیچی چرا ایران کاری نمیکنه یا برای مردم‌شفاف سازی نمیکنه که چرا نمیتونه مگه نه اینکه ما حقمونه بدونیم که‌چرا بیت المالمون‌ رو پس نمیگیرن
  • IR ۲۲:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
    21 5
    دانشگاه تهران حقوق خوند و بعد رفت هلند یه مدرکی گرفت و در بحبوبه جنگ بود که با عنوان کارشناس حقوقی به استخد ام بانک ملی در اومد و چون بچه خرمشهر بود و با عربهای معاشرت کرده بود، مروج چادر ( از نوع عربی خرمشهری بود) و به همین جهت به عنوان قهرمان حجاب چند تا حایزه هم گویا گرفت !! و بعد از دو دوزه بازی و فریب و حقه بازی، شد رئیس بانک ملی، چون قهرمان ححاب یود!! و بعد با چند میلیون دلار زد به چاک و رفت کانادا. رنود عکس هائی ازش در کازینو و کاباره در دست دارند!!
    • IR ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۷
      6 4
      خاوری اصلا تو کار تولید چادر نبوده بیخود داستان درست نکن از خودت برای تخریب حجاب
    • بی نام FR ۰۲:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۸
      0 0
      فساد ۳هزار ملیاردی برای بانک صادرات بود بانک ملی این وسط چی میگه
  • IR ۲۳:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
    18 4
    از قدیم کانادا کوچه امن دزدها بوده ولی دزد خانه ندارد و مال حرام سریع از بین می رود و این دزدها به دزدهای بعدی محتاجند فکر بعدی ها باید بود که با چراغ آمده گزیده می برند!
  • IR ۰۱:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۷
    16 6
    خدا کریم است بیت المال مسلمانان خوردن نداره تاوان پس میدن مطمئنم همه چی درست میشه انشاءالله
  • Sasan IR ۰۱:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۷
    7 3
    چرا اینترپل خاوری را دستگیر نکرده؟؟؟ شاید کسی اصلا چنین درخواستی ازش نکرده ، اینترپل که مرض نداره بی خود و بی جهت یکی را دستگیر کنه همین ۱۱۰ خودمون تا یکی زنگ نزنه درخواست نکنه آیا بیخودی به کسی گیر داده تا حالا
  • IR ۰۲:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۷
    14 0
    هه هه چی میگین مگه میشه 3 هزار میلیارد پول با دست و کیف برد بازی کثیفیه واقعاااا که....
  • IR ۰۳:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۷
    23 0
    حالا که دیگه دستمون بهشون نمیرسه به نظرم باید با استخدام گنگسترهایی که در کانادا و امریکا به وفور وجود دارن دخلشون بیاریم تا دیگه کسی جرات دزدی اموال ملت و فرار به کانادا یا هرجای دیگری به سرش نزنه
  • مهرشاد IR ۰۵:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۷
    26 1
    بهترین و موثرترین کار برای خائنین به وطن این هست، برای سرش جایزه بگذارید، هم لحظه ای آرامش ندارد و هم کسی فکر خیانت بسرش نزند چون میداند نهایتابهره و لذتی از دزدی و خیانت به وطن نخواهد برد.
  • IR ۰۶:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۷
    6 9
    یه راکارم دیگم هست که صلوات بفرستیم و حلالش کنیم بخده خدارو
    • ناشناس IR ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۷
      0 6
      واقعا حالا که دنیا هر کی هرکی شده و از طریق قانون نمیشه راه به جایی برد بهترین روش ممکن همینه.
  • IR ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۷
    14 2
    خدا از سرش نگذر حق ما را برده ما نتوانم یک میلیون وام بگیر
  • IR ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۷
    10 1
    همچین سرمایه ای واردکانادا کرده .کانادا هیچ وقت خاوری روتحویل نمیده .گذشته ازآن راه بازکن آقازاده ها هم هست پس تمایلی به بازداشت کردنش نیست
  • IR ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۷
    5 2
    والا ازونجا که پولشو به ارز تبدیل کرده و بی ارزش نشده مثه پول ما اگه بیاد همون سه هزار میلیارد رو بطور ریالی بپردازه هنوزم هف هشت هزار میلیارد براش میمونه ... حدقل این بابا سه هزار میلیارد از پولمونه نزاشته بی ارزش بشه هنوزم قهرمانه اگه ازش خاوری زدایی بشه و ببخشنش بیاد ایران کلی کار از دستش بر میاد...
  • IR ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۷
    8 4
    خیلی باورش سخته قطعا فرارشون میدن اگه خودشون فرار کنن اینتر پل مسترد میکنه
  • IR ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۷
    10 1
    به نظرم باید مثل فیلم های هالیوودی اما واقعی بدزدنش بیارنش ایران البته کار خیلی خیلی سختیه ولی میشه
  • hossein IR ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۷
    14 0
    از سازمان اطلاعات خواهش میکنیم یجوری به کانادا نفوذ کنن و بگیرنش بکنن تو گونی واقعا کار سختی نیست
  • Pegah IR ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۷
    12 2
    ما خاوری و میخوایم چیکار کنیم ،، هر چی داره رو مصادره و برگردونید
  • مهدی نیک پور IR ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۷
    4 0
    زمان دفاع مقدس بودند سالمندانی که به بسیج مراجعه می کردند برای اعزام به جبهه . مسئولین اعزام نیرو های داوطلب به آنان غیر مستقیم برای اینکه ناراحت نشوند می گفتند آخه پدر یا حاج آقا شما که نمیتوانی درست راه بروی از کهولت سن ، تو جبهه چطور میتوانی بجنگی ؟ می گفتند نمیتوانیم بجنگیم ولی از ما بعنوان کیسه شن برای سنگر سازی که میتوانید استفاده کنید و رزمندگان پشت ما موضع بگیرند و بجنگند . حالا من داوطلبی خودم را به مراکزی که مستقیم یا غیر مستقیم در این مسائل درگیرند اعلام می کنم که هر جایی آنها تشخیص دادند که احتیاج به نیروی داوطلبی هست ، من هستم .
  • IR ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۷
    5 0
    کاندا = بهشت متهمان اقتصادی
  • IR ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۷
    12 0
    استرداد و اینا همش بهونه هست . دلیل اصلی پس ندادن خاوری به ایران پول هنگفتی هست که در کانادا سرمایه گذاری کرده و دولت کانادا نمیتونه از این پول چرب و چیلی بگذره
  • IR ۱۹:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۷
    8 1
    خاوری در آخرت چی میکنی آتش جهنم منتظر شماست
  • IR ۲۰:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۷
    7 0
    الهی به حق خون پاک حاج قاسم حق مااز این مفسدان گرفته شود
  • سامان IR ۲۱:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۷
    1 1
    لطفا با عنوان کردن اخبار خاوری نمک روی زخم ملت ایران نپاشید.خاوری در دسترس نیست.
  • مهدی IR ۲۱:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۷
    10 0
    خوب کانادا کی میاد اون پولی که سال ۹۰خارج شده وشاید الان سه سال۹۹سه برابر شده کی میاد واون رو برمیگردونه کانادا هم مگه از چشم وابروی خاوری خوشش اومده انشاالله که به زودی به درک حاصل شود وبه جهانمیان محشور گردد
  • IR ۲۳:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۷
    10 2
    باید بسراغ کسانی رفت که خاوری کفتار صفت را و امثال او را در این پست ها جای دادند.
  • شعبان ۰۳:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۸
    8 0
    اقتصاد کانادا با همین مدل پولها سرپااست حالا طرف میخواهد ایرانی باشه یا آنگولایی باشه . استرداد مسترداد هم باد هواست . یکی بلند بشه بگه اینو کی رییس بانک ملی کرد بقیه اتومات میزنه بیرون .